oficiální stránky obce

Proč v sanitce nemusí být vždy lékař

„Ale vy nejste lékař! Čekali jsme lékaře. A to mi ani nedáte prášky nebo nenapíšete recept?“ I s takovými reakcemi se dnes bohužel pracovníci zdravotnické záchranné služby setkávají. A nejsou to případy ojedinělé. Mnozí lidé si bohužel stále záchranku zaměňují za lékařské služby v pohodlí domova.

Záchranář je ale označení pro člověka, jehož úkolem je zachraňovat osoby, zvířata i věci před nebezpečím nebo poškozením. Hlavním úkolem záchranářů je zachraňovat lidské životy. Sanitka není zmenšená nemocnice, ba ani laboratoř, nedisponuje diagnostickými přístroji, jako je ultrazvuk, rentgen, CT a další technikou, kterou lékař potřebuje k přesnější diagnostice problému. I léky, které jsou v sanitce k dispozici, mají poměrně omezený charakter a není jich mnoho. Téměř všechny jsou navíc určeny k injekční aplikaci, aby jejich nástup byl co nejrychlejší. Podporují životní funkce, tlumí bolest, uklidňují. Záchranář ani lékař Zdravotnické záchranné služby nemůže odejít od pacienta a nechat mu krabičku léků, nedisponuje ani recepty, kde by mohl léky předepsat.

Zdravotnická záchranná služba je přednemocniční péče – jejím hlavním posláním je tedy záchrana života a primární ošetření, v případě potřeby pak následné předání lékařům v nemocnicích, kteří již mají potřebné diagnostické možnosti, přístroje a možnosti léčby.

Proč tedy v sanitě nemusí jezdit lékař? V rámci přednemocniční péče není  tak velký rozdíl, zda k vám přijede lékař či zkušený záchranář, oba se budou snažit udělat to nejlepší, co v danou chvíli mohou. Zdravotnického nelékařského personálu je na záchrance nejvíc, pracují zde zdravotní sestry se specializací a zdravotničtí záchranáři, tedy absolventi bakalářského studia nebo absolventi tříletého studia na vyšší odborné škole.

Pokud k pacientovi přijede sanita bez lékaře, posádka má vždy možnost (v některých případech povinnost),  s ním situaci telefonicky konzultovat. Lékařů na Zdravotnické záchranné službě pracuje méně a vyjíždějí za pacienty pouze v případech, kdy má jejich přítomnost opodstatnění. Operátoři na tísňové lince navíc situaci u všech případů vždy sledují a ve spolupráci se záchranáři vyhodnocují  a mají možnost lékaře v případě potřeby vyslat na místo.

Letošní letní měsíce byly pro Zdravotnickou záchrannou službu velmi náročné. Každá z třiceti posádek ve službě za svou dvanáctihodinovou směnu vyjížděla k pacientům v průměru devětkrát.